پرسینا

سایت سرگرمی و تفریحی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

فیزیک پدیده های عجیب؛ فریب عمومی

اغلب راجع به بروز پدیده های  عجیب و به ظاهر فراطبیعی، راه رفتن روی آب، معلق شدن مرتاض ها روی هوا، راه رفتن روی آتش و انرژی دستان شفابخش ، خم کردن قاشق و … اخبار و اطلاعات گوناگونی شنیده ایم. عده زیادی از مردم با دیدن یا شنیدن روایت این پدیده های اسرارآمیز ، در نهایت حیرت، وقوع آنها را به نیروهای غریب و ناشناخته منتسب می کنند. بسیاری ازمردم اساساً امکان رخداد پدیده هایی خلاف قواعد فیزیک را می پذیرند.


دیوید کاپرفیلد ؛ کریس انجل و بسیاری از تردست های حرفه ای با بهره گیری از تکنیک های تصویربرداری؛ حقه های ساده فیزیکی و یا گاهی اختراعات پیچیده کارهای خارق العاده ای انجام می دهند. پرواز می کنند؛ از وسط به دو نیم تقسیم می شوند؛ روی آب راه می روند و ذهن خوانی می کنند؛ اشیاء را حرکت می دهند و از داخل شیشه عبور می کنند. اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا به راستی می توان قوانین فیزیک را نقض کرد؟

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

زیبا ترین ترجیع بند زبان فارسی / از سعدی شیرازی




ای سرو بلند قامت دوست
وه وه که شمایلت چه نیکوست
در پای لطافت تو میراد
هر سرو سهی که بر لب جوست
نازک بدنی که می‌نگنجد
در زیر قبا چو غنچه در پوست
مه پاره به بام اگر برآید
که فرق کند که ماه یا اوست؟
آن خرمن گل نه گل که باغست
نه باغ ارم که باغ مینوست
آن گوی معنبرست در جیب
یا بوی دهان عنبرین بوست
در حلقه‌ی صولجان زلفش
بیچاره دل اوفتاده چون گوست
می‌سوزد و همچنان هوادار
می‌میرد و همچنان دعاگوست
خون دل عاشقان مشتاق
در گردن دیده‌ی بلاجوست
من بنده‌ی لعبتان سیمین
کاخر دل آدمی نه از روست
بسیار ملامتم بکردند
کاندر پی او مرو که بدخوست
ای سخت دلان سست پیمان
این شرط وفا بود که بی‌دوست
بنشینم و صبر پیش گیرم
دنباله‌ی کار خویش گیرم
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

متن ترانه مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ منزلم

تنها گل گلزار باغم مادر
بعد از خدا تنها امیدم مادر

من با دعایت روسفیدم مادر
مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ منزلم

در قلب من این آرزوی آخر است
گویند بهشت در زیر پای مادر است

ای وای من قدر تو را نشناختم
من را ببخش تنها به خود پرداختم

مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ منزلم

تو با بدی ام ساختی و سوختی
تنها چراغ خانه را افروختی

هر جمعه ها چشمت به قاب جاده ها
شاید بیاید ام یجیب جاده ها

مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ منزلم

کسی که تا همیشه پای من سوخت
چراغ خانه سرد من افروخت

شبی که سر به بالین تبم من
زمین و آسمان یکجا به هم دوخت

مادر تویی دار و ندارم مادر
بعد از تو من دیگر چه دارم مادر

ای گریه ات پشت و پناهم مادر
من با دعایت روبه راهم مادر

مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ منزلم

سلطان غم چشم و چراغم مادر
تنها گل گلزار باغم مادر

بعد از خدا تنها امیدم مادر
من با دعایت رو سفیدم مادر

مادر پرستار دلم ای روشنی بخش و چراغ وچراغ منزلم


رضانیک فرجام


لینک دریافت ترانه با فرمت MP3

۸ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

چگونه گوش انسان قادر به شنیدن صداها می باشد؟



تا به حال این سوال برای شما پیش نیامده که در گوش ما چه اتفاقی می افتد که ما می شنویم؟؟؟

یا اینکه چطور می شود که ما صدای دوستان و نزدیکانمان را حتی بدون اینکه آنها را ببینیم هم تشخیص می دهیم؟؟؟

در متن پایین خیلی مختصر و خلاصه برای شما توضیح داده ایم که گوش چطور کار می کند.

ساختمان گوش انسان به قسمت خارجی، میانی و داخلی تقسیم می شود. این را هم داشته باشید که هر چیز که صدا تولید می کند، ابتدا مرتعش می شود.

این ارتعاش در محیط باعث جنبش امواج صوتی می شود که به وسیله ی آن صدا به گوش ما می رسد، سطح گوش خارجی بزرگتر می باشد و بنابراین می تواند مقدار بیشتری امواج صوتی را دریافت نماید.

وقتی امواج صوتی به گوش خارجی ضربه می زنند از طریق مجرایی به گوش میانی برخورد می کنند. در قسمت وسط، پرده ی گوش یا پرده ی صماخ می باشد که به علت تصادم این امواج صوتی شروع به ارتعاش می نمایند.

درست در پشت پرده ی گوش سه استخوان وجود دارد به نام استخوان چکشی، سندانی و رکابی. وقتی پرده ی گوش مرتعش می شود استخوان ها نیز شروع به لرزیدن می نمایند. این ارتعاش به حلزون گوش انتقال داده می شوند. حلزون گوش بخشی از گوش داخلی است که مانند فنر عمل می نماید و به وسیله ی مایعی پوشیده شده است.

این مایع دارای پایانه های عصبی می باشد، به علت ارتعاش حلزون گوش، مایع نیز شروع به ارتعاش کرده و به همین طریق پایانه های عصب را فعال می کند.

فعالیت پایانه های عصبی، قوه ی محرک آنی را تولید می نماید که به وسیله عصب  شنوایی به مغز ارسال می گردد و سبب می شود که ما قادر به شنیدن صداها باشیم.

گوش انسان قادر به تشخیص صداهای بسیار ضعیف و قوی می باشد. لذا به منظور حفظ سلامت گوش لازم است که آنها را به طور منظم تمیز نماییم.

ماده ی روغنی و موم مانندی در گوش تولید می شود که اگر پرده ی گوش تمیز نباشد بر روی آن می نشیند. در صورتیکه اگر این ماده ی موم مانند در پرده ی گوش جمع و انباشته گردد منجر به ناشنوایی می گردد.

بنابراین ما باید از گوشمان به خوبی مراقبت نماییم و به محض احساس هر گونه ناراحتی در ناحیه گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نماییم.



منبع کتاب دانستنی های علمی ترجمه ی زرین تاج مهین پور

http://uploadboy.com/97pfrac0swjj.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

راهکارهای لازم برای کاهش کلسترول بد خون

کلسترول بالا یکی از دغدغه‌های انسان‌های امروز است. بسیاری از خوردنی‌ها و مواد غذایی مثلغذاهای سرخ شده، چربی‌های اشباع شده مانند روغن‌های حیوانی، روغن نباتی جامد و کره، دل، جگر، قلوه، سیرابی و مغز، گوشت‌های پر چرب، غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس و پیتزا، مواد لبنی پر چرب، انواع شیرینی‌جات کلوچه، کیک، انواع سس‌های مایونز، روغن نارگیل، انواع هله‌هوله‌ها مثل چیپس، پفک‌های حاوی روغن‌های ترانس و غیره میزان کلسترول خون را بالا می‌برند. افزایش کلسترول و چربی های خون، باعث افزایش خطر بیماری های قلبی در طی سال های اخیر شده است. بیماری‌های قلبی مهم‌ترین دلیل مرگ و میر انسان‌هاست. در واقع قلب بهترین گنجینه‌ی هر انسانی است که باید مراقبش بود. درمان افزایش کلسترول خون شامل تغییر شیوه های زندگی اعم از رژیم غذایی، فعالیت بدنی و نیز رفتارهای نادرست زندگی می باشد. اما توجه به این نکته ضروری است که حل این مشکل به معنای حذف کامل چربی های غذایی نمی باشد، زیرا کلسترول در تمامی سلول های بدن یافت می شود و برای ساخت سلول های سالم و برخی هورمون های حیاتی استفاده می شود. زمانی که کلسترول خون بالا است، ذخایر چربی در رگ های خونی نیز افزایش می یابند و جریان خون در رگ ها را مشکل می سازند. لذا قلب ممکن است به خون غنی از اکسیژن دسترسی نیابد، در نتیجه خطر حمله قلبی افزایش می یابد. کاهش جریان خون به مغز نیز ممکن است به سکته مغزی منجر گردد. افزایش کلسترول، کاملا قابل پیشگیری و کنترل است. تغییر شیوه ی زندگی مانند ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم، اولین گام برای پیشگیری از افزایش کلسترول و درمان آن است.


متخصصان معتقدند که با مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش و مراقبت از سلامت خود می‌توان خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۸۰درصد کاهش داد. در این پست راهکارهای کاهش کلسترول خون را با هم مرور می کنیم.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

طراحی خلاقانه تی شرت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

مکانهای باور نکردنی و حیرت انگیز جهان

سالار د یونی (Salar De Uyuni)، بولیوی

سالار د یونی (Salar De Uyuni)، بولیوی: این ناحیه بزرگ‌ترین جلگه نمکی جهان است که باید آن را از نزدیک ببینید تا باور کنید وجود دارد. این منطقه ۱۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

حس ششم

تعریف پدیده های فراطبیعی  یا پارانرمال در نگاه اول چندان دشوار  به نظر نمی رسد. به عبارتی گزارش هایی تایید نشده از پدیده هایی که به ظاهر نظم طبیعی و قوانین حاکم بر جهان را نقض می کنند. مثلا ادراک فراحسی (ESP:  Extrasensory perception) ؛ پدیده هایی مثل تله پاتی (خواندن ذهن سایرین)؛ آینده بینی و نظایر آن در رده گزارش های فراطبیعی یا اصطلاحا پارانرمال جای می گیرند.

تا آنجا که به علم مربوط  می شود وقوع این پدیده ها به لحاظ فیزیکی ناممکن است و با در نظر گرفتن این نکته که قوانین فیزیکی؛ واقعیت جهان را توصیف می کنند ؛ هر چیزی که ناقض آنها باشد ناممکن به نظر می رسد. میلتون روتمان (Milton Rothman) فیزیکدان درباره ناممکن بود تله پاتی در کتاب راهنمای فیزیکدانان برای شک گرایی (A Physicist’s Guide to Skepticism) می نویسد:

انتقال اطلاعات از درون فضا نیازمند انتقال انرژی از مکانی به مکان دیگر است. تله پاتی نیازمند انتقال مستقیم سیگنالی حامل انرژی از یک ذهن به ذهن دیگری است. همهء توصیفات ادراک فراحسی  ESP  به طریقی در بردارنده نقض اصل پاستگی انرژی است. نقض همه اصول تئوری اطلاعات و حتی اصل علیت (این اصل که معلول نمی تواند قبل از علت باشد).

روتمان می گوید هر آنچه که ناقض اصول فیزیکی باشد ناممکن است. ادارک فراحسی ESP این اصول را نقض می کند بنابراین ناممکن است. اگر روزی پدیده های ادراک فراحسی ESP بتوانند از یک آزمون علمی استاندارد و بدون تقلب سربلند بیرون بیایند سرفصل جدیدی در برابر علوم گشوده خواهد شد و می بایست در نظریه های علمی کنونی بازنگری کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

مادر

اول به اونائی که مادرشون رو از دست دادن (که یادی ازش شده باشه)

دوم به اونائی که مادر دارن (که قدر مادرشونو بدونن)


وقتی خیس از باران به خانه رسیدم

برادرم گفت: چرا چتری با خود نبردی؟

خواهرم گفت: چرا تا بند آمدن باران صبر نکردی؟

پدرم با عصبانیت گفت: تنها وقتی سرما خوردی متوجه خواهی شد

اما مادرم در حالی که موهای مرا خشک می کرد گفت

باران احمق

این است معنای مادر

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

نگاهی علمی به پدیده فلج خواب (sleep paralysis) یا «بختک» در اصطلاح عامه

فلج خواب (sleep paralysis) (=بختک در فرهنگ عامه)

فلج خواب (sleep paralysis) به حالت ناتوانی درانجام حرکات ارادی حین خواب اطلاق می شـود. فلج خواب یـک تـجربـه ی دلــهره آور و هراس انگیزمی بـاشد. فـلـج خـواب اغـلب اوقات هنگام بیدارشـدن از خـواب و یـا در مـوارد نـادر در لحظه ی بهخـواب رفتن رخ میدهد. فلج خواب از چند ثانیه تاچـند دقیـقه بـه طـول می انجامد. ۲۵ تا ۳۰ درصدجـمعیت کشـور حـداقل یکبار در طول زندگی خوداخـتـلال فلج خـواب را تـجـربه کرده اند. فلج خوابمیتواند در هر سنی روی دهد.

علایم فلج خواب

۱- ناتوانی در حرکت دادن تنه، دستها و پاها و صحبت کردن (فرد از فرط ترس میخواهد فریاد بکشد و برای بیدار شدن تقلا میکند، اما گویی تلاش وی بی نتیجه است).
۲- فلج تمام و یا بخشی از عضلات اسکلتی ی بدن.
۳- احساس خفگی و نزدیک بودن زمان مرگ (گویی موجودی روی قفسه سینه ی شما قرار گرفته است).
۴- وحشتزدگی و اضطراب.
۵- توهمات خواب (hypnagogic hallucinations): به توهمات شنیداری، دیداری و لمسی ی رویا مانند اطلاق میشود. احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایه ی افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدمهایی که نزدیک میشوند، دیدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای بازو بسته شدن درها.

تصورات غلط نسبت به فلج خواب و یا بختک

بَختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. برخی منابع نیز بختک را باکابوس هم‌معنی دانسته اند.
البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان مسلط می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، درین حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می‌گیرد و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد .
در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سینه افراد می‌نشیند و تمام وجود انها را فلج می‌کند. شاید ترس انسان گرفتار این موجود نیز بدلیل این است که حضور انرا بر روی خود احساس می‌کند ولی نمی‌تواند انرا ببیند. برخی دیگر بر این باورند که بختک در درون انسان نفوذ می‌کند و بدن را در اختیار می‌گیرد. اصطلاح ” بختک روی زندگیش افتاده ” نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده است.

علت ایجاد فلج خواب

عوامل ژنتیکی، اضطراب و استرس، اختلال هراس و اختلال در نظم خواب را در پیدایش فلج خواب دخیل میدانند.

مکانیسم ایجاد فلج خواب

در طی خواب در مرحله ی حرکات سریع چشم(REM)، یعنی مرحله ای که رویا بینی در آن روی میدهد، مغز انتقال سیگنالهای عصبی بسوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را مسدود و متوقف میسازد، تا شما رویاهای خود را برون ریزی نکنید (یعنی مثلا وقتی خواب میبیند در حال دویدن هستید، از رختخواب بلند نشوید و شروع به دویدن نکنید). هنگامی که شما قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجدداً کنترل عضلات را به دست میگیرد. اما گاهی اوقات قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را بدست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، شما هشیاری خود را باز می یابید. که نتیجه ی آن احساس هراس آور فلج بودن بدنتان خواهد بود. نقطه ی مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام رویا دیدن دستها و پاهای خود را تکان میدهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی میشوند.

چه چیزهایی احتمال تکرار فلج خواب را افزایش میدهند؟

۱-کسانی که بطور طاق باز و رو به پشت میخوابند بیشتر به فلج خواب دچار میشوند.
۲-برنامه ی خواب نامنظم و محرومیت از خواب.
۳-افزایش استرس و اضطراب.
۴-تغییرات ناگهانی در سبک و یا محیط زندگی.
۵-مصرف قرصهای خواب آور و آنتی هیستامینها.

چگونه هنگام تجربه فلج بدن خود را از این وضعیت هراس آور خلاصی بخشیم؟

۱-سعی کنید انگشتان دست و یا پای خود را تکان دهید.۲-چشمان خود را به شدت تکان دهید، به دنبای آن پلکها و سر خود را.
۳-سعی کنید وضعیت خروج از بدن را در خودتان القا کنید.

درمان فلج خواب

فلج خواب یک اختلال خواب بی خطر است. تنها با رعایت اصول بهداشت خواب، خودداری از طاق باز خوابیدن و کاهش استرسها و هراسها میتوان تکرار آن را به حداقل رساند. افرادی که هفته ای یکبار به فلج خواب دچار میشوند لازم است تحت درمان دارویی (مصرف ضد افسردگی ها) قرار گیرند.

اگر مایلید بیشتر در مورد مراحل خواب انسان بدانید، پس بخوانید:

الگوی خواب با مجموعه از فرکانس های مغزی قابل نمایش است این فرکانس ها همانطور که می دانیم بر حسب سیکل بر ثانیه یا همان هرتز است.
امواج مغزی در حالت خواب یا بیداری دارای فرکانس های متتعدی است.امواج مغزی در حالت بیداری بین ۱۲ تا ۲۲ هرتز می باشد.
یک خواب طبیعی دارای مراحلی به شکل زیر است که این مراحل هر وقت ما می خوابیم تکرار می شود.
۱- مرحله خواب وبیداری که در آن امواج آلفا به چشم می خورد و این دوره دارای امواج مغزی با فرکانس ۸ تا ۱۳ می باشد. از این مرحله می توان به عنوان ریلکسیشن و … استفاده کرد.
۲- مرحله خواب نیمه عمیق: در این مرحله از خواب کم کم احساس خواب بودن را دارا هستیم و این خواب نیمه عمیق دارای فرکانسی بین ۴ تا ۸ سیکل بر ثانیه است.(تتا)
۳-مرحله خواب عمیق که در آن فرکانس بین ۱ تا ۴ سیکل یا پایینتر است.(دلتا)
۴- مرحله rem ( یا حرکت سریع چشمی ) که بعد از خواب عمیق است و از دلتا بر آلفا دایم در حال چرخش است .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور