پرسینا

سایت سرگرمی و تفریحی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

حقایق شگفت انگیز درباره ماه

در حقیقت ماه جو دارد، اما جو آن در مقایسه با زمین بسیار نازک‌تر و چگالی آن صد هزار میلیارد بار کمتر از جو زمین است. برای اینکه یک سیاره یا قمر بتواند جو داشته باشد، نیروی کشش جاذبه‌اش باید بر حرکت طبیعی اتم‌ها و مولکول‌های موجود در فضای مجاور آن غلبه کند. از آنجا ‌که گرانش ماه تنها یک‌ششم گرانش زمین است، قادر نیست بخش اعظم اتم‌ها و مولکول‌های لازم برای شکل‌گیری جو را دور و بر خود نگه دارد. در نتیجه بسیاری از آنها به راحتی به درون فضا فرار می‌کنند. جو ماه احتمالا ۱۰۰ تریلیون مرتبه (دقت کنید این عدد ۱۴ صفر دارد) رقیقتر از اتمسفر زمین است. اما جو آن لایه‌های متنوع دارد. تحقیقاتی که سفینه آپولو انجام داده است نشان می‌دهد که در سانتیمتر مکعب از جو کره ماه ۶۰۰۰ اتم ئیدروژن وجود دارد. گازهای دیگر از جمله هلیوم ، نئون و آرگون نیز در آن یافت می‌شود. جو ماه در مجموع ۱۰.۰۰۰ کیلوگرم است. جو ماه شب هنگام بیشترین تراکم را دارد و روزها نور خورشید اجزای آن را یونیزه می‌کند و بادهای خورشیدی نیز آنها را تا اندازه‌ای از هم جدا می‌کند و بدین ترتیب جو رقیقتر می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

4 نرمش‌ گربه‌ای برای فرار از کمر درد!

گاهی وقتی از خواب بیدار می‌شوید، ناگهان درد شدیدی در ناحیه کمر احساس کرده و نمی‌توانید حرکت کنید. این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، اما راه چاره چیست؟ فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان پزشکی- ‌ورزشی شیوه‌های ویژه‌ای را توصیه می‌کنند.

اگر افراد از دوران کودکی و نوجوانی به تقویت عضلات کمر و شکمی خود بپردازند، بدون شک در سنین بالا، کمتر دچار دردهای شدیدی در ناحیه کمر می‌شوند. چنین نرمش‌هایی باعث می‌شوند عضلات کمر و شکم به صورت محافظی قوی درآمده و ستون فقرات را به درستی و در یک راستا نگه‌ دارند.

این کار به خودی خود، کمربندی طبیعی از عضلات درست کرده و مهره‌های کمری را به صورت جدی حمایت می‌کند. همچنین آسیب و فشارهایی را که در اثر کارکرد درازمدت ستون فقرات به‌وجود می‌آیند، تا حدودی به تعویق می‌اندازد. اما هنوز هم دیر نشده! در صورت مشورت با پزشک متخصص و نداشتن منع حرکت در ناحیه کمری، می‌توانید در هر سنی که باشید نرمش‌های این صفحه را دنبال کرده تا از شر کمردرد راحت شوید. البته فراموش نکنید که قبل از این نرمش‌ها حتما تعدادی حرکت کششی انجام داده تا به بدن‌تان آسیبی نرسانید. این نرمش‌ها را باید به صورت روزانه انجام دهید و هر یک از حرکت‌های آورده شده را در دو نوبت صبح و شب 11 بار تکرار کنید. در مجموع هر حرکت را روزانه باید 22بار انجام دهید.
همه حرکت‌ها باید روی سطحی نسبتا نرم انجام شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

کنترل وزن با این سه حرکت شگفت انگیز تنها در چهار دقیقه!

این تکنیک‌های ورزشی توسط یک مربی آمریکایی ارائه شده است که سرعت چربی سوزی شما را بالا می‌برد.

ین تکنیک‌های ورزشی روش‌هایی است که توسط JIM  Sarete مربی شناخته شده آمریکایی ارائه شده و به سرعت باعث چربی سوزی می‌شود.

بر اساس این تکنیک‌ها،‌حتی فعالیت روزانه نیز می‌توانند باعث کاهش وزن شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

یک ورزش چربی سوز عالی که وزن تان را کم می کند

تخمین‌زده شده است فواید 10 دقیقه این ورزش، با 30 دقیقه دوی آرام تقریبا برابر است. همچنین این ورزش باعث بهبود چابکی، سرعت، تعادل و هماهنگی می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور

میزان اکسیژن در کرات دیگر و فضا

از سطح دریا تا ارتفاع ۳۰۰ متر اکسیژن به اندازه کافی وجود دارد و انسان می تواند به طور عادی و طبیعی تنفس و زندگی بکند از ارتفاع ۳۰۰ متری به بعد اکسیژن به اندازه کافی وجود ندارد و از فشار جو کاسته می شود و از آنجا که میان فشار جو بر بدن و فشار خون و مایعات بدن تعادل وجود دارد از ارتفاع ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ متری به دلیل کمبود اکسیژن و پایین بودن فشار جو انسان دچار تنگی نفس می شود از ارتفاع ۷۵۰۰ متر به بعد احساس تنگی نفس وارد مرحله خفه شدن می شود و به راتفاع ۱۵۰۰۰ متر بدن انسان توانایی تحمل فشار جو و کمبود اکسیژن را ندارد و در صورت نداشتن پوشاک و امکانات ویژه فضا بی هوش می شود و می میرد. افرادی که اهل کوهنوردی باشند می دانند که فشار هوا در ارتفاعات با سطح زمین یک اندازه نیست.


چرا در فضا اکسیژن وجود ندارد؟

واقعیت این است که اکسیژن در فضا هست. برای مثال، در مجاورت خورشید به طور میانگین ۵۰ اتم اکسیژن در هر مترمکعب از فضا وجود دارد. اگرچه این میزان تنها صد هزار میلیون میلیاردیم چگالی اکسیژن جو زمین است، اما در مقیاس کیهانی، عملا فراوانی اکسیژن به‌شمار می‌رود. اکسیژن سومین عنصر فراوان جهان است، اما تنها یک درصد کل مواد جهان را شامل می‌شود. در مقابل زمین از ۳۰‌درصد اکسیژن ساخته شده، جو سیاره ۲۱ درصد اکسیژن دارد و ۶۵‌درصد بدن ما را نیز اکسیژن تشکیل می‌دهد.
اما چرا میزان اکسیژن روی زمین تا این حد زیاد است؟ زمانی که خورشید شکل گرفت، تابش آن بیشتر عناصر سبک‌تر مثل هیدروژن و هلیوم را جارو کرد و باعث غنی شدن زمین اولیه با اکسیژن شد. وجود حیات روی زمین نیز تضمین می‌کند که اکسیژن آزاد به قدر کافی در جو وجود داشته باشد؛ حدود ۷۰ درصد اکسیژن موجود در جو توسط جلبک‌های اقیانوس تولید می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود سیدصبور